Tuesday 20 November 2012

Hajj 1433/2012 Preparation.....

Perjalanan haji ku...
Ya Allah sesungguhnya hamba mu banyak melakukan dosa. Niat menunaikan haji telah lama kupendam. Aku pernah mengirimkan doa kepada seseorg mengerjakan haji pada tahun 2010. Salah satu doa nye semoga aku dpt menjejak kaki di tanah haram menunaikan ibadah haji dlm ms muda. Dalam pada ms yg sama, Alhamdullillah suami ku except tawaran setelah negotiate dgn pak arab. Aku pun berdoa semoga ku diberi peluang dan kuat semngat mengikut suami berada diperantauan mencari rezeki. Satu yg kutanam dalam hati ini, walaupun first time dlm hidup ku ini kali pertama aku berjauhan dr family. Aku tak pernah berjauhan yg paling jauh pun shah alam uitm masa blajar ddk rmh sewa. Tp sorg isteri ada lah disisi suami, aku mengikuti nye. Semuanye ada hikmah. Mcm2 berlaku di ofis sblm ku berhijrah. Alhamdullillah Allah itu Maha mengetahui. Dan hati ku ini berkata ya Allah ko telah dekatkan ku dgn rumahmu. Hambamu ini yg tak layak yg selalu alpa dgn perintahMu.
Alhamdullillah dengan izin Allah, kami mendaftar haji menggunakan quota saudi bg rakyat melaysia di bumi ambia ini. Disinila bermulanye perjalanan haji ku dr sebelum dan selepas.
Walaupun hampir tiap2 bulan ku mengunjunggi baitullah menunaikan umrah, tp hati ini tak sama seperti hendak menunaikan haji. Ya Allah, Dia yg Maha mengetahui hati ini yg sentiasa berdebar2. Sepanjang masa ku berdoa semoga dipermudahkan segala urusan sebelum, semasa dan selapas ibadah haji.

Banyak aku kene fikirkan, ibadah ku, dosa2 yg ku lakukan antara manusia sedar dan tak sedar, kealpaan ke dengan perintahmu. Semuanye aku harus setlekan dahulu. Alhamdullillah fidyah telah kulangsaikan. Solat taubat, istikharah, hajat, memohon maaf kepada org tua ku n mertuaku dan semua yg mengenali diri ini. Semua ni sebelum ku bwrangkat pulang ke saudi selepas beraya di Malaysia. Tp semua ni kene berterusan.
Masalah seterusnye pula aku dan suami pada mula nk bwk 2 org anak bertuah ni, suami melakukan solat istikharah memohon berikan petunjuk. Aku tidak melakukannye sbb aku mmg yakin nak bwk diaorg. 2 minggu berlalu, masih tidak dpt petunjuk. Oleh kerana suami berat nk bwk sbb mereka pun tak nk ikut, mcm2 plan.  Aku mengajaknye solat istikharah sesama. Alhamdullillah member husband yg bujang dan baru je dtg ke Riyadh sanggup bermalam dan ddk sementara di rumah ku dan; sudi menjaga our sons. Suami ku berasa lega, tp dlm hati ada rasa terkilan mungkin hajat utuk bw parents dia tak dpt sbb visa tak approved memandangkan kerajaan arab saudi freeze sementara visa melawat sbb musim haji krn mereka takut ada yg buat haji secara illegal.Lagi pun PIL pun pernah menyuarakan hasrat tuk dtg sini. Don't worry In Shaa Allah ada ms lagi. Mungkin masa ni tak sesuai n tak nk menyusahkan mereka. Allah tu Maha mengetahui.


So kursus haji kami hadiri di Embassy Malaysia pada 4 october oleh Ustaz Dr. Hassan, Mutawwir di Saudi. Kami akan bertolak pada 22 Oct selama 10 hari. Kami melakukan Haji Ifrad. Nota kubaca, buku kiriman sahabat ku Hafizah Sith turut ku baca bg menambah ilmu. Terima kasih Fiza. Hanya doa ku panjatkan utk fiza sekeluarga.
2 minggu sebelum bertolak, adalah masa intensif. Aku mengharapkan haji mabrur. In Shaa Allah. Walaupun org kata kira ddk saudi ni mudah buat haji, tp jika tidak diizin olehNya, tak dpt juga. Ada juga kengkawan yg dah lama kat sini masih tak berpeluang sbb beberapa halang. Dimana sahaja kita berada Allah itu satu, setiap org ada rezeki , cume cepat dan lambat. Haji bukan seperti umrah. Dari pengalaman member yg dah menunaikan haji, dugaan haji amat la besar. Sebab itu kita kene sentiasa berdoa supaya ibadah yg dilakukan kerana Allah dan diterima olehNya.
Nota ringkas dari Ustaz Hassan sgt ringkas tp mudah dan padat. Senang difahami. Nnt sapa2 nak buat rujukan bagitau la.
Doa2 mula dikumpulkan. Kelengkapan pun di packing sedikir demi sikit.

No comments:

Post a Comment